Onnellinen päästä varpaisiin

keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Helmikuun Hiljentymishaaste



“Kiireen keskellä tärkeintä on pysähtyä”

Stressi ja sen haitat ovat tänä päivänä useille meistä tuttuja kavereita. Siihen on olemassa ihan ilmainen “lääke” ja se on läsnäolemisen taito eli hiljentyminen. Haluan tämän haasteen avulla lisätä ihmisten hyvinvointia.

Kun olemme läsnä, emme ole huolestuneita tulevaisuudessa olevista asioista, jotka eivät edes välttämättä tapahdu. Emme myöskään murehdi menneitä, joita ei muuksi muuta minkään valtakunnan voimat.

Löydä oma tapasi hiljentyä.

Voit ihan hyvin olla liikkessä läsnä, kuin paikallaan läsnä. Tässä muutamia harjoituksia, joista voit valita sinulle sopivimman. Ihan jokaisessa harjoituksessa pyydän laittamaan puhelimen äänettömälle ja antamaan itsellesi luvan olla hetken aikaa tavoittamattomissa.

  1. Hiljentyminen. Istahda hetkeksi. Ota hyvä asento. Hengitä rauhallisesti ja seuraa hengitystäsi muutaman minuutin ajan. Kiinnitä huomiosi kaikkeen, mikä liittyy hengittämiseesi - miten kehosi liikkuu, miltä vaatteet tuntuvat kehoasi vasten hengittäessäsi, miltä se kuulostaa ja miten rauhallinen hengityksesi rauhoittaa.
  2. Kuuntele. Voit istahtaa hetkeksi, jos haluat. Keskity muutaman minuutin ajan kuuntelemaan kaikkia niitä ääniä, joita ympäriltäsi kuulet. Se voi olla liikenteen melua, tikittävää kelloa, puheensorinaa.
  3. Tietoinen liikunta. Voit kävellä tai juosta missä mielesi tekee - on se sitten metsän rauhassa tai kaupungin vilinässä. Kiinnitä huomiota ympärillä oleviin ääniin, siihen, miltä tuuli tuntuu poskillasi, miten lämmin / kylmä on, miltä tuoksuu.
  4. Tietoinen siivoaminen. Ole läsnä siinä, mitä siivoat. Jos tiskaat käsin, kuuntele ääntä, mikä tiskaamisesta lähtee, miltä vesi tuntuu, miltä tiskiainevesi tuoksuu.
  5. Äänteet. Istahda hetkeksi. Ota hyvä asento. Hengitä rauhallisesti. Keskity harjoitukseesi toistamalla jotain tiettyjä äänteitä hengityksesi mukana, kuten “sisään-ulos” tai “yksi-kaksi-kolme-neljä-viisi-kuusi-seitsemän-kahdenksan-yhdeksän-kymmenen” tai jotain haluamaasi, joka voi olla vaikkapa lause, kuten “minulla on riittävästi aikaa”, jolloin soinnutat sanat riittävän rauhallisiksi hengityksesti rytmin mukaisesti.
  6. Osallistu ohjattuihin harjoituksiin. Löydät niitä esimerkiksi googlettamalla “läsnäolon harjoittaminen”, “mindfulness”, “mietiskely”, “meditaatio”. Ethän säikähdä sanaa “meditaatio” tässä muiden joukossa, sillä meditaatio sanassa ei ole yhtäläisyysmerkkiä uskonnollisuuden kanssa. Se on totta, että meditaatioita harjoitetaan osana tiettyjä uskontoja, ihan kuin rukouksia harjoitetaan valtaosassa eri uskontoja. Osa kokee hyväksi hymistä ns. pyhiä äänteitä hiljentymisensä tukena, mutta aivan hyvin hiljentyminen voi olla edellä kuvatunlaisia asioita. Onnellinen.fi -osoitteeseen tulee helmi- maaliskuussa tietoa Raahen, Oulun ja lähialueiden ohjatuista hiljentymisistä. Myös Youtubesta löytyy mietiskelyharjoituksia niin suomen- kuin englanninkielellä. Tässä on kerrassaan makea tapa aloittaa hiljentymisharjoitukset, eli Mia Jokinivan suklaameditaatio!

Voit aloittaa ihan vaan muutamasta minuutista ja mielesi hiljentymisen edistyessä pidentää aikaa. Kun kiireinen mieli aloittaa hiljentymisen, on hyvin tavallista, että mielessä alkaa vilistä kaiken maailman asiat. Siellä vilisee kaaosmaisesti asiat, joita pitää muistaa ostaa kaupasta, huominen palaveri, mitä illalla laitetaan ruokaa, - huolet, murheet, ilot ja surut, mennä vilistelevät. Tämä on aivan normaalia. Kun huomaat ajautuvasi ajatuksissasi jonnekin arkisiin asiohin, anna niiden lempeästi jatkaa matkaansa ja keskity uudelleen harjoitukseen. Muistatko miten opit ajamaan pyörällä? Sekin vaati hieman harjoitusta :o)

Tässä muutamia seikkoja, joita stressi aiheuttaa, ja joihin hiljentyminen, tuo stressin vastakohta, auttaa.

Stressi voi häiritä muistia.
Samalla, kun stressin synnyttämä kortisoli-hormoni estää hippokampuksen toimintaa, se kasvattaa mantelitumakkeen kokoa ja lisää sen aktiivisuutta. Mantelitumake sijaitsee aivoissa ja on emotionaalisten reaktioiden ja motiovaation pääkeskus. Se on vastuussa pelon prosessoinnista, uhkatilanteen arvioinnista ja taistele tai pakene -reaktiosta. Lisääntynyt aktiivisuus mantelitumakkeessa tarkoittaa sitä, että ihminen on jatkuvasti valmistautunut lähestyvään uhkaan, mikä voi vaikuttaa kykyyn ottaa vastaan uutta informaatiota. Tällainen tilanne saattaa myös kärjistää emotionaalisia reaktioita.

Lisäksi stressi voi

  • vaikuttaa unenlaatuun negatiivisesti
  • aiheuttaa vatsavaivoja
  • heikentää seksuaalista halukkuutta
  • lisätä masennusta ja uupumusta
  • lisätä sydämentykytystä
  • lisätä tyytymättömyyttä elämään

Hiljentyminen lisää aivojen harmaata ainetta. Useiden tutkimusten mukaan säännöllinen mietiskely myös muuttaa aivoja: ­aivojen hippokampuksen harmaa aine sekä aivokuoren seinän paksuus lisääntyvät. Vaikutus ulottuu muun muassa aivojen ikääntymisen hidastumiseen, oppimiseen ja muistiin. Mietiskelystä voi myös saada avun ahdistukseen, unettomuuteen, kipuun ja masennusoireisiin. Muita fysiologisia muutoksia ovat pulssin lasku, stressi- eli kortisolihormonin erityksen väheneminen sekä hengityksen tasaantuminen. Säännöllinen mietiskely auttaa torjumaan myös flunssaa.

Lisäksi mietiskely voi

  • vähentää kiputiloja ja vahvistaa vastustuskykyä
  • vähentää masentuneisuutta ja vihaa
  • on hyvästä sydämen toiminnalle
  • lisää rauhan ja tasapainon tunteitamme
  • auttaa ehkäisemään sydänperäisiä sairauksia
  • lisää energisyyttä
  • vähentää stressiä

Kiitos! Kerrothan tässä kommenttejasi, millätavoin jokapäiväinen hiljentyminen on rauhoittanut sinun elämääsi. Löydät tämän haasteen myös Facebookista!


Iloa ja onnellisuutta elämääsi toivoen,

Pirjo Isorinne
Vuorovaikutuskouluttaja, Nlp- ja voimavaravalmentaja

www.onnellinen.fi
www.onnellisiatarinoita.blogspot.fi



Linkkejä:

Unettomuus on yhteydessä harmaan aineen vähenemiseen
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8454/type=1

Näin stressi muuttaa aivojasi
http://www.terve.fi/hyvinvointi/78753-nain-stressi-muuttaa-aivojasi

Stressi
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

Meditaatio auttaa
http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/mieli/meditaatio-auttaa

Meditointi torjuu flunssaa
http://www.mediuutiset.fi/rytmis/meditointi+torjuu+flunssaa/a870836

Meditaatio hoitaa masennusta
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/meditaatio_hoitaa_masennusta

Is meditation the push-up for the brain? Study shows practice may have potential to change brain's physical structure
http://www.sciencedaily.com/releases/2011/07/110714091940.htm








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti